لوگو کافاز

نورافکن برای دوربین مداربسته

فهرست مطالب

نورافکن برای دوربین مداربسته

دوربین مداربسته که آشنایی دارید،یکی از مسائلی که دوربین‌های مداربسته با آن روبه‌رو است تأمین نور کافی برای فیلم‌برداری در شب است. برای این مسئله دو راه‌حل وجود دارد که یکی نصب نورافکن‌های معمولی است که نور مرئی تولید می‌کنند و دیگری استفاده از نورافکن‌های مادون‌قرمز. هر یک از انواع گفته‌شده دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

نورافکن‌های مادون‌قرمز (IR)

مادون‌قرمز به‌نوعی از امواج گفته می‌شود که توسط چشم انسان قابل‌رؤیت نبوده و نامرئی است. این نور توسط حس‌گرهای دوربین مداربسته قابل دریافت است و برای ضبط تصاویر در فضاهای تاریک و نور کم استفاده می‌شود. این نور توسط لامپ‌های LED که بر روی دوربین مداربسته نصب می‌شود ایجادشده و تصاویر را در هنگام فیلم‌برداری روشن و واضح می‌کند.

نور مادون‌قرمز دارای برد محدودی بوده و از موانعی مانند شیشه عبور نمی‌کند که در هنگام استفاده از نورافکن‌های مادون‌قرمز باید به این نکته توجه داشت. همچنین امکان تشخیص رنگ‌ها برای حسگر دوربین مداربسته از بین رفته و کلیه تصاویر ضبط‌شده سیاه‌وسفید خواهد بود.

نقاط ضعف نورافکن‌های مادون‌قرمز

علی‌رغم استفاده آسان و هزینه کمی که مادون‌قرمز دارد و در دوربین‌های مداربسته بسیار رایج است دارای نقاط ضعفی است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

  • اشباع تصاویر: این یکی از نقاط ضعف دوربین‌های مداربسته مادون‌قرمز است که به دلیل پرتاب نور زیاد و ضبط تصاویر به شکل سیاه‌وسفید، درصورتی‌که اجسام و افراد به دوربین بسیار نزدیک شوند، تصاویر آن‌ها واضح نبوده و تشخیص آن‌ها سخت می‌شود. (تصاویر کاملاً روشن دیده می‌شوند). امروزه فناوری‌هایی مانند Smart IR در دوربین‌های مداربسته به کار گرفته‌شده است که این نقطه‌ضعف را تا حد زیادی پوشش می‌دهد. این فناوری کمک می‌کند که با توجه به فاصله اجسام و افراد از دوربین مداربسته، میزان نور تنظیم شود.
  • انعکاس روی سطوح: نور مادون‌قرمز بر روی بعضی از سطوح مانند سطوح شیشه‌ای یا فلزی به شکلی کاملاً متفاوت منعکس می‌شود. این امر باعث می‌شود که تصاویر از پشت شیشه به‌خوبی دیده نشده و یا پلاک خودروها از طریق این دوربین‌ها به‌خوبی ضبط نشوند. به این جهت برای ضبط پلاک خودروها در شب از نورافکن‌های معمولی استفاده می‌شود.
  • برد پایین: یکی دیگر از معایب نور مادون‌قرمز برد کم آن است. حتی اگر تعداد لامپ‌های تولیدکننده نور را افزایش دهید، با این مسئله روبه‌رو خواهید بود. برد مفید این نورافکن‌ها در فضای باز و کاملاً تاریک در حدود 30 متر است. در صورت وجود موانع برد دوربین مداربسته کاهش می‌یابد.

طریقه نصب نورافکن مادون‌قرمز

نصب این نورافکن پیچیدگی زیادی ندارد و مستلزم برق‌رسانی به آن است. در مورد محل نصب آن باید دقت شود که در زیر دوربین و در جهت زاویه دید دوربین مداربسته قرار بگیرد. توجه داشته باشید درصورتی‌که نورافکن را در بالای دوربین قرار دهید، باعث خیرگی نور و ضبط تصاویر بی‌کیفیت خواهد شد.

نورافکن‌های نور مرئی

درصورتی‌که رؤیت نور دوربین مداربسته در هنگام فیلم‌برداری در شب، ازنظر امنیتی مشکلی را ایجاد نمی‌کند بهتر است از این نورافکن‌ها استفاده شود؛ زیرا این نوع از نورافکن علاوه بر اینکه ازنظر اقتصادی به طرفه است برد بیشتری داشته و تصاویر را باکیفیت بهتر و به‌صورت رنگی ضبط می‌کند.

 

جهت مشاوره و پاسخ به هرگونه سوال با آموزشگاه تعمیرات کافاز تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram
Share on facebook
Facebook