لوگو کافاز

کابل‌های HDMI در دوربین مداربسته

فهرست مطالب

دوربین مداربسته
کابل های HDMI

کابل‌های HDMI در دوربین مداربسته

دوربین مداربسته و کابل استفاده شده را بهتر بشناسید.کلمه HDMI مخفف اصطلاح High-Definition Multimedia Interface است. HDMI نسل جدیدی از کابل‌های رابط هستند که باعث ایجاد تحولی بزرگ در این زمینه شده‌اند. این کابل‌ها قادرند که صوت و تصویر را به شکل هم‌زمان و باکیفیت بالا منتقل کنند و در حال حاضر پورت این کابل در بسیاری از وسایل الکترونیکی و صوتی و تصویری، کنسول‌های بازی، تلویزیون‌ها و دوربین‌های مداربسته وجود داشته و استفاده از آن رواج زیادی پیداکرده است.

کابل HDMI که نوعی رابط برای انتقال صدا و تصویر به شکل غیر فشرده و دیجیتال است که برای اولین بار در سال 2003 به بازار عرضه شد و در زبان فارسی به آن کابل چندرسانه‌ای اچ‌دی و یا کابل چندرسانه‌ای باکیفیت نیز گفته می‌شود. یکی از ویژگی‌های این کابل این است که دستگاه فرستنده و گیرنده که توسط آن به هم متصل می‌شوند اطلاعات را به‌صورت غیر فشرده باید ارسال و دریافت کنند که این امر باعث افزایش کیفیت تصاویر دریافتی می‌شود.(کیفیت HD و Full HD).

خوب است بدانید درواقع کاری که یک پورت HDMI انجام می‌دهد برابر با سه کابل Component- Video و شش کابل انتقال صدای آنالوگ است. با آمدن این کابل، کابل‌های دیگر S-Video و DVI کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرند. این پورت در اندازه کوچک Mini HDMI نیز به بازار عرضه‌شده است که برای استفاده در دستگاه‌های کوچک مانند دوربین‌های فیلم‌برداری خانگی و دیگر دستگاه قابل‌حمل کاربرد دارند. سرعت انتقال دیتا در کابل‌های HDMI زیاد بوده و معادل 10 گیگا بیت بر ثانیه است. درنتیجه این کابل‌ها برای انتقال صدای دالبی و تصاویر سه‌بعدی نیز بسیار مناسب هستند.

امروزه کابل‌های HDMI توسط سازندگان مختلف با ورژن ها گوناگون برای کاربردهای متنوع به بازار عرضه می‌شوند.

کاربرد کابل HDMI در دوربین‌های مداربسته

دوربین مداربسته
کاربرد کابل HDMI در دوربین‌های مداربسته

امروزه کابل‌های HDMI در نصب و راه‌اندازی دوربین‌های مداربسته کاربرد داشته و مورداستفاده قرار می‌گیرند. این کابل‌ها نسبت به کابل VGA از مزیت‌هایی برخوردار است که یکی از آن‌ها انتقال تصاویر باکیفیت و رزولوشن بالاست و دیگر انتقال هم‌زمان صدا باکیفیتی مطلوب و قابل‌قبول است. این کابل‌ها قادرند صدا و تصویر دوربین مداربسته را باکیفیت دیجیتال و بدون تغییر انتقال دهند.

این کابل‌ها دارای چند ورژن هستند که در ورژن 1 آن‌ها رزولوشن تصویر 1200 * 1920 و 8 کانال صدا با فرکانس 192 کیلوهرتز بوده و در ورژن 2 آن‌ها رزولوشن تصویر 2160*4096 و 32 کانال 1536 صدا با فرکانس 1536 کیلوهرتز است. در ورژن 2 کابل‌های HDMI امکان انتقال دوطرفه صوتی و تصویری فراهم‌شده است. معمولاً در دستگاه NVR و DVR از ورژن 1 استفاده می‌شود. خوب است بدانید که این کابل‌ها از تجمع 19 سیم تشکیل می‌شوند و از محدودیت طولی برخوردارند و معمولاً با طول 5 متر به بازار عرضه می‌شوند. در حال حاضر کابل‌های با طول 20 متر نیز تولید می‌شوند. البته از نقاط ضعف کابل‌هایی با طول زیاد این است که ممکن است به‌مرورزمان دچار افت کیفیت شوند و باعث ایجاد نویز شوند.

در صورت استفاده از کابل‌هایی با طول زیاد در دوربین مداربسته لازم است از دستگاه‌های تقویت‌کننده سیگنال استفاده شود. همچنین می‌توان برای اتصال کابل‌ها از دستگاه‌های رابط و اتصال‌ها استفاده کرد. برای حصول نتیجه بهتر است کابل‌های باکیفیت از شرکت‌های معتبر تهیه شوند.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram
Share on facebook
Facebook