لوگو کافاز

خوراک لوبیا چیتی

فهرست مطالب

خوراک لوبیا چیتی از جمله خوراک های خوشمزه می باشد که طبخ آن بسیار راحت می باشد . این خوراک با لوبیا چیتی تهیه می شود و سرشار از انواع ویتامین ها می باشد و نسبت به سایر لوبیا ها گوشتی تر  و خوشمزه تر و لعاب دارتر می باشد . لوبیا چیتی از جمله حبوبات خوشمزه و مقوی می باشد و خواص بی شماری برای بدن دارد . افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند نیز می توانند از این خوراک استفاده نمایند، زیرا علاوه بر این که بسیار  مفید می باشد ، موجب پایین آمدن فشار خون نیز می شود . لوبیا چیتی همچنین موثر برای تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد و  سر شار از ویتامین های آ ، بی ، سی و کا می باشد و علاوه بر این ها دارای مواد معدنی و مغزی بسیار زیاد دیگری از قبیل آهن ، روی و زینک می باشد .

خوراک لوبیا چیتی دارای چرخ کرده گوشت می باشد که افراد گیاه خوار می توانند آن را حذف کرده و به جای آن از سویا استفاده کنند . در صورت تمایل می توانید از گوشت چرخ کرده به صورت ترکیبی همراه با سویا استفاده نمایید .

مواد مورد نیاز برای خوراک لوبیا چیتی

پیاز ……………………………….  1 عدد

لوبیا چیتی ……………………….. پیمانه

نمک ، فلفل ، زردچوبه …………. به میزان لازم

آب لیموی تازه …………………… 2 قاشق غذاخوری

گشنیز ……………………………. 1 شاخه

سویا ……………………………… 1 پیمانه

گوشت چرخ کرده ……………….. 30 گرم

سیب زمینی ……………………… 2 عدد

آب قلم …………………………… 1 پیمانه

مراحل تهیه خوراک لوبیا چیتی

مرحله اول تهیه خوراک لوبیا چیتی :

ابتدا لوبیا چیتی را آماده می کنیم ، بدین منظور آن را پاک کرده و تمیز می شوریم به طوری که وقتی آب داخل ظرف لوبیا می ریزیم شفاف باشد . سپس روی آن آب ولرم می ریزیم تا جایی که آب روی لوبیا ها را بپوشاند و بیست و چهار ساعت می گذاریم تا لوبیا ها در داخل آن خیس بخورد . این کار برای  گرفته شدن نفخ لوبیا  و زودتر پخته شدن آن می باشد  و همچنین حجم آن  نیز افزایش پیدا می کند . در این مدتی که لوبیا ها را خیس کرده ایم بهتر است تا آب آن را چندین بار عوض نماییم .

مرحله دوم تهیه خوراک لوبیا چیتی :

در مرحله دوم دو عدد سیب زمینی متوسط تازه را تمیز شسته و پوست می کنیم و به صورت  قطعات مکعبی کوچک خرد می کنیم و کنار می گذاریم . سپس پیازی را برداشته و بعد از شستن آن را به قطعات ریزی خرد می کنیم در صورت تمایل می توانید آن را پوره یا رنده نمایید .

مرحله سوم تهیه خوراک لوبیا چیتی :

بعد از آماده سازی مراحل مقدماتی نوبت به مرحله طبخ می رسد که در این صورت مقداری روغن را درون قابلمه ای می ریزیم و منتظر می مانیم تا داغ شود . سپس پیازهای خرد شده را به روغن داغ اضافه می کنیم و آن را تفت می دهیم . در این مرحله مقداری زردچوبه نیز به پیاز ها اضافه می کنیم تا همزمان با پیاز سرخ شود و عطر آن بلند شود . پس از سرخ شدن پیاز ها گوشت چرخ کرده را به آن اضافه می کنیم و با پیاز ها مخلوط کرده تفت می دهیم تا بوی آن گرفته شود .

مرحله چهارم تهیه خوراک لوبیا چیتی :

در مرحله ی بعد سویا را درون کاسه ای خیس می کنیم و بعد از اینکه آب به خورد سویا رفت آب آن را می گیریم و به گوشت چرخ کرده و پیاز سرخ شده اضافه می کنیم . همه ی مواد را با هم تفت می دهیم و مقداری نمک و فلفل سیاه به آن اضافه می کنیم و خوب مخلوط می کنیم . سپس مقدار کمی رب گوجه فرنگی به آن اضافه کرده و سرخ می کنیم . در صورت تمایل می توانید مقداری زیره برای طعم دهی به آن اضافه نمایید .

سپس یک پیمانه آب قلم را به روی مواد سرخ شده اضافه می کنیم و می گذاریم به جوش بیاید و در نهایت لوبیا ها را هم در داخل ظرف می ریزیم  .

مرحله پنجم تهیه خوراک لوبیا چیتی :

بعد از نیم پز شدن لوبیا ها سیب زمینی های خورد شده را به مواد اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا کاملا بپزند .

سپس به مدت 1 ساعت زمان می دهیم تا خوراک کاملا بجوشد و غلیظ و لعابدار شود . بنابراین خوراک آماده سرو می باشد و آن را  داخل ظرف سرو می ریزیم  و به آن آب لیموی تازه اضافه کرده و با گشنیز خورد شده تزیین می نماییم  .

جهت ثبت نام و یا دریافت مشاوره آموزش آشپزی در تبریز با شماره 09148740604 تماس داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram
Share on facebook
Facebook