لوگو کافاز

تفاوت بورس با فرابورس

فهرست مطالب

  1. تفاوت بورس با فرابورس در چیست ؟

تفاوت بورس و فرا بورس ؛ هر دو  بازاری برای انجام معاملات مالی می باشند و به طور کلی هیچ تفاوت خاصی بین بورس و فرابورس وجود ندارد و تنها تفاوتی که می توان برای آن ها بیان کرد ، شرایط و الزاماتی می باشد که برای ورود به فرابورس کمتر از بورس می باشد . در نتیجه با تهیه ی کد بورس می توان در معاملات فرابورس نیز شرکت نمود .لازم به یاد آوری می باشد که با حضور یک شرکت در فرابورس نمی توان نتیجه ای در مورد خوب یا بد بودن سرمایه گذاری در شرکت مورد نظر گرفت .

معاملات انجام پذیر در بازار بورس

بورس بازار مالی می باشد که در آن دارایی هایی از قبیل اسناد مالی ، اوراق بهادار ، کالا ، اخزا و … معامله می شود .

انواع بورس و بازار های مالی

بورس و بازار های مالی شامل 5 دسته زیر می باشند :

  • سهام
  • کالا
  • ارز
  • انرژی
  • شاخص

سهام چیست ؟

سهام به مجموع سهم گفته می شود و سهم قطعه ای از سرمایه شرکت می باشد و به طور کلی سهام به تبدیل سند یک شرکت به قطعه های ریز گفته می شود .

سهامدار بورس چیست ؟

سهامدار به افرادی گفته می شود که در بورس دارای سهام می باشند و  به همان نسبتی که سهام دارند به همان اندازه در مالکیت شرکت و بنگاه مورد نظر شریک می باشند .

سبد سهام ( پرتفوی ) چیست ؟

در صورتی که یک سرمایه گذار سهام های متفاوت را خریداری کرده باشد به مجموعه ی تمامی سهام های خریداری شده سبد سهام گفته می شود .

تشکیل سبد سهام به منظور کم کردن احتمال ضرر توسط تحلیل گران بازار بورس تشکیل داده می شود . بنابرین تحلیل گران برای این که میزان ضرر خود را به حداقل برسانند دارایی خود را به چندین قسمت تقسیم می کنند و در سهام های مختلف سرمایه گذاری می کنند .

به عنوان مثال اگر شما دارای سبد سهام باشید در صورتی که در یکی از سهام ها دچار ضرر شوید با رشد دیگر سهام های موجود در سبد ، ضررتان جبران می شود  و همچنین در صورتی که نیاز به پول نقد و کشیدن پول از بازار سرمایه باشید و سهام یکی از شرکت ها بسته باشد می توانید از دیگر سهام های سبد فروخته و پول مورد نیاز را تهیه نمایید .

بازار سهام چیست ؟

بازار بورس به دلیل اینکه فعالان بازار به خرید و فروش سهام در آن می پردازند بازار سهام نیز نامیده می شود پس بازار بورس و بازار سهام یکی هستند .

سهام در بورس چیست ؟

قطعه ای از سند یک شرکت که برای معامله راحت به برگه های 100 تومانی تبدیل می شوند را سهام در بورس می نامند و با خرید سهام یک شرکت ، سهامدار جزوی از مالکین آن شرکت به شمار می رود .

بورس کالا چیست ؟

نوعی از بازار بورس که در آن جا به جای سهام شرکت ، فروشندگان کالای خود را پس از بررسی کارشناسان قیمت گذاری کرده و در بازار بورس عرضه می کنند و آن  را بورس کالا می نامند . مواد خامی از قبیل فلزات ، زعفران ، پنبه ، گندم و … در بورس کالا معامله می شوند .

بورس کالا ایران

بورس کالا ایران مناسب برای افرادی می باشد که قصد استفاده از نوسانات مواد خام را دارند . این بورس فاقد نوسانات کاذب می باشد و در نتیجه با  انجام معاملات در آن می توان از نوسانات کاذب دور شد .

بورس ارز یا فارکس چیست ؟

بورس ارز نیز بازاری برای انجام معاملات می باشد با این تفاوت که در آن تمامی ارزهای معتبر دنیا معامله می شود و در واقع بزرگترین بازار معاملاتی جهان می باشد و معنای آن مبادلات داد و ستد خارجی می باشد . به بیان ساده تر ارز کالایی می باشد که ارزشش در مقابل ارز دیگر دچار نوسان می شود و هدف  معامله گر کسب سود از هر دوی آن ها می باشد .

بورس انرژی چیست ؟

معاملاتی که مربوط به کالاهای حامل انرژی می باشد را بورس انرژی می نامند .

بورس انرژی ایران

در ایران بورس انرژی شامل معاملات گاز ، برق ، ذغال سنگ و نفت می باشد و به عنوان چهارمین بورس در ایران می باشد .

شاخص یا cfc در بورس چیست ؟

به میانگین نوسانات بازار در بورس شاخص گفته می شود . تحلیل گران با بررسی شاخص های بورس به نوسانات آن از گذشته تا به حال پی می برند و وضعیت آن را ارزیابی کرده و آینده ی آن را پیش بینی می کنند .

در نتیجه به همان اندازه که در تصمیم گیری سرمایه گزاران شاخص های بورس اهمیت دارد به همان اندازه نیز نوسانات شاخص ها برای سرمایه گذاران مهم می باشد .

نکته : لازم به ذکر است که امکان معامله بر روی شاخص ها و کسب سود از نوسانات آن ها در برخی از بازارهای ازقبیل بازار آمریکا ( شاخص داوجنز ) وجود دارد .

شاخص بورس تهران چیست ؟

شاخص بورس تهران که در برخی از رسانه ها شاخص بورس ایران نیز نامیده می شود سنجه ای برای میانگین گرفتن از رشد یا ریزش سهام شرکت های بورسی می باشد .

به طور کلی چند شاخص منتخب در بازار بورس وجود دارد که در زیر آن ها را بررسی می کنیم .

شاخص کل بورس :

میانگین کل نوسان بازار بورس را شاخص کل می نامند که در واقع وضعیت عمومی بازار را نشان می دهد و رشد آن به معنای رشد بازار می باشد .

نحوه محاسبه شاخص کل بورس چگونه است ؟

شرکت هایی که به بازار بورس وارد می شوند با توجه به بزرگ و کوچک بودن متفاوت می باشند و فرمول محاسبه شاخص کل نیز به گونه ای طراحی شده که به این بزرگ و کوچک بودن شرکت ها توجه می کند ، به بیان ساده تر تاثیر سهام های بزرگتر بر شاخص کل بیشتر از سهام های کوچک می باشد و در واقع منفی یا مثبت شدن شاخص کل نیز بستگی به رشد و ریزش سهام های بزرگ دارد .

شاخص هم وزن

این شاخص معیاری می باشد که میانگین یکسان از بازار سرمایه می گیرد ، بدین معنی که شاخص هم وزن برای مشخص کردن میانگین کل بازار ، بزرگ یا کوچک بودن سهام ها و شرکت ها را در نظر نمی گیرد و همه ی آن ها به یک اندازه در آن تاثیر می گذارد . بنابرین در صورتی که اکثر سهام های بازار منفی باشد و فقط چند سهام بزرگ مثبت باشد شاخص کل مثبت اما شاخص هم وزن منفی می شود .

تفاوت شاخص کل با شاخص هم وزن ؟

همانطور که در تعریف این دو شاخص در قسمت بالا عرض کردیم تفاوت اصلی آن ها در تاثیر ارزش سهام بر آن ها می باشد ، به طوری که در شاخص کل بیشترین تاثیر از سهام های بزرگ گرفته می شود ، در صورتی که در شاخ هم وزن همه ی سهام ها به صورت یکسان تاثیر می گذارند .

شاخص صنعت

وضعیت عمومی یک صنعت در بورس به وسیله ی شاخص صنعت مشخص می شود . شرکت های زیاد و متفاوتی در بازار بورس فعالیت می کنند و در این میان وجود دارد شرکت هایی که صنف مشترکی دارند و حوزه فعالیت آن ها در صنعت مشترک می باشد . به عنوان مثال شرکت هایی همچون ذوب آهن اصفهان ، فولاد هرمزگان ، فولاد مبارکه و … حوزه ی فعالیتشان مشترک و در یک صنعت می باشد که مجموع آن ها را صنعت فولادی می نامند  .

در نتیجه شاخص صنعت ، شاخص رسم شده  از میانگینی می باشد که از شرکت هایی که در یک زمینه یا صنعت فعالیت می کنند ، بدست می آید .

تحلیل شاخص یک صنعت از جمله روش های تحلیل گران برای شناسایی یک سهم و بررسی آن از لحاظ داشتن یا نداشتن ارزش سرمایه گذاری می باشد .

نکته : لازم به ذکر است که در برخی مواقع برخی از شرکت ها به دلیل اخبار و اتفاقات بر خلاف هم گروهی های خود حرکت می کنند و در نتیجه با بررسی شاخص یک صنعت نمی توان گفت که تمامی سهام های موجود در آن صنعت خوب یا بد می باشند .

نماد بورس چیست ؟

نماد بورس نشان اختصاصی می باشد که برای هر کدام از شرکت هایی که در بازار بورس فعالیت می کنند تعریف می شود . این نماد ها مخفف نام شرکت می باشند که به خاطر سهولت در گفتار و نوشتار و معامله به کار برده می شود .

در این نماد ها حرف اول به کار رفته نام صنعتی می باشد که شرکت در آن فعالیت می کند و این کار موجب می شود تا سهام های صنعت مورد نظر راحت تر پیدا شود و دسته بندی آن ها نیز راحت باشد .

نمونه هایی از نماد معاملاتی در بورس

  • شرکت هایی که عضو صنعت خودرو سازی می باشند نماد معاملاتی آن ها با خ شروع می شود مانند خاور که نماد ایران خودرو  دیزل می باشد .
  • شرکت های عضو صنعت داروسازی با نماد د شروع می شوند مانند سهام دسبحان که نماد سهام داروسازی سبحان می باشد.
  • شرکت هایی که عضو صنعت غذایی می باشند با حرف غ شروع می شوند مانند غگرجی که نماد بیسکوئیت گرجی می باشد .
  • شرکت هایی که در گروه سیمانی ها قرار دارند نمادشان با حرف س شروع می شود مانند سکرما که نماد سیمان کرمان می باشد .

تمامی فعالیت هایی که در بازار سرمایه انجام می شود از قبیل خرید و فروش و تحلیل و … به وسیله نماد معاملاتی انجام می شود و اسم شرکت بیان نمی شود .

عرضه اولیه چیست ؟

عرضه اولیه به شرکت هایی که برای اولین بار قصد ورود به بازار سرمایه را دارند گفته می شود .

شرکت های تازه وارد باید برای ورود قسمتی از سهام خود را به فروش برسانند تا پس از آن  معاملاتشان در بورس انجام شود . بنابرین بدین منظور سهام خود را پایین تر از ارزش واقعی به فروش می رسانند و معمولا نیز 10 درصد از سهام خود را عرضه می کنند . در نتیجه ارزان بودن قیمت سهام موجب می شود تا سهام به فروش رسد و تمامی فعالان بازار سرمایه اقدام به خرید نمایند  .

جهت شرکت در دوره آموزش بورس در تبریز با شماره 04191010408 تماس داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram
Share on facebook
Facebook