آیا به تازگی زنگ اعلانات WhatsApp را از تلفن هوشمند خود شنیده اید؟ شما آن را برای بررسی پیام بسیار مهم خود بر می دارید ، اما متأسفانه متوجه می شوید که هیچ پیامی به شما نرسیده است. اگر این مورد اغلب برای شما اتفاق می افتد ، چگونه می توانید این وضعیت را تشخیص دهید؟ آیا آن را اعتیاد یا صرفاً عادتی می دانید که بسیار با آن در ارتباط هستید؟

آیا چیزی برای نگرانی است؟ بله همینطور است. این امر به این دلیل است که اگر چنین سناریویی در زندگی شما چند بار در روز اتفاق بیفتد ، می تواند نشانگر اعتیاد شما به تلفن هوشمند شما باشد.

مطالعات نشان داده است که درصد بسیار بالایی از مردم امروزه از تلفن هوشمند خود بیش از حد استفاده می کنند یا از آن بصورت نادرست استفاده می کنند. با این حال ، درست است که احتمال اعتیاد کامل به تلفن هوشمند شما کمتر است ، اما احتمال اینکه به زودی به تلفن همراه یا تبلت معتاد شوید بسیار زیاد است.

آزمونها و ابزارهای تشخیصی برای تعیین اینکه آیا واقعاً به تلفن هوشمند خود معتاد هستید یا خیر ، وجود دارد. به طور دقیق ، مانند اعتیاد به غذا ، قمار یا الکل ، اعتیاد به گوشی هوشمند را می توان اعتیاد به فناوری دانست.

چرا اعتیاد به تلفن همراه ؟

تلفن های هوشمند با همه برنامه های کاربردی متعددی که به ما در سازماندهی فعالیت های روزمره کمک می کند ، زندگی ما را آسان کرده است. اما بخش بزرگی از جامعه معتقدند که تلفن های هوشمند نسبتاً خطرناک هستند. به طور دقیق تر ، آنها معتقدند که این مساله نسل حاضر را نابود می کند و توانایی آنها را برای تفکر در خارج از جعبه کوچکی که در کف دست خود دارند از بین می برد.

این در درجه اول به این دلیل است که جوانان این نسل همانطور که یک سیگاری به سیگار معتاد می شود ، به تلفن های هوشمند خود معتاد می شوند. به تازگی ، پزشکان ادعا کرده اند که “Selfitis” یک اختلال روانی قابل قبول است که فرد را مجبور می کند به طور مداوم عکس های سلفی بگیرد و آنها را در رسانه های اجتماعی بارگذاری کند.

این مورد نشان می دهد که اعتیاد به تلفن های هوشمند تا چه حد گسترش یافته است. هدف این مقاله بررسی عمیق اعتیاد به این فناوری است و به شما کمک می کند بفهمید آیا به تلفن های هوشمند معتاد هستید یا خیر.

اعتیاد به فناوری چیست؟

به بیان ساده ، اولین تأثیری که یک ماده اعتیادآور ایجاد می کند ، ترشح ماده شیمیایی مغز است که به نام “دوپامین” شناخته می شود. در دوران اخیر مطالعات متعددی نشان می دهد که فناوری تأثیر مشابهی را ایجاد می کند.

اعتیاد به تلفن هوشمند در مقابل استفاده بیش از حد از تلفن هوشمند

یک تفاوت باریک بین اعتیاد و استفاده بیش از حد از تلفن هوشمند وجود دارد. به عنوان مثال ، وقتی تلفن خود را زیر بالش می گذارید و قبل از خواب آن را بررسی می کنید و به عنوان اولین چیز صبح به آن نگاه می کنید ، می تواند به عنوان استفاده مشکل ساز از دستگاه در نظر گرفته شود ، اما الزاماً اعتیاد نیست.

باید بدانید که وقتی صحبت از اعتیاد به گوشی های هوشمند می شود ، باید کمی جدی تر باشد زیرا اعتیاد به تلفن همراه عوارض جانبی خطرناکی دارد. به عنوان مثال ، وقتی از تلفن هوشمند خود برای پر کردن خلأهای احساسی یا منحرف کردن خود از احساسات ناخوشایند استفاده می کنید ، می توان آن را اعتیاد در نظر گرفت.

به طور مشابه ، اگر زمانی که قادر به استفاده از تلفن هوشمند خود نیستید ، تحریک پذیر یا مضطرب هستید ، رابطه شما دچار مشکل می شود ، زیرا شما به مدت طولانی به صفحه نگاه می کنید یا عادت دارید که حتی در هنگام رانندگی پیام کوتاه ارسال کنید ،  احتمال این زیاد است که شما به تلفن هوشمند خود معتاد هستید

برای قضاوت بهتر در مورد خود ، لطفاً 15 علامت زیر را که نشان می دهد معتاد به تلفن های هوشمند خود هستید ، مرور کنید.

15 علامتی که ممکن است اعتیاد به گوشی هوشمند را نشان دهد

  1. احساس می کنید زمانی که برای تلفن هوشمند خود صرف کرده اید بسیار کم است در حالی که در واقع بسیار زیاد است.
  2. شما با استفاده از تلفن هوشمند خود تعلل زیادی می کنید.
  3. به دلیل گذراندن وقت روی تلفن خود ، نمی توانید زمان را پیگیری کنید و اغلب مهلت ها را از دست می دهید.
  4. شما ترجیح می دهید به افراد پیام دهید یا به آنها ایمیل بزنید تا شخصاً با آنها ملاقات کنید.
  5. شما زمان بیشتری را صرف تلفن خود نسبت به قبل کرده اید.
  6. آرزو می کنید که زمان بیشتری را در دستگاه تلفن همراه خود صرف کنید.
  7. تلفن شما حتی در شب روشن است و زیر بالش یا کنار تخت خواب نگه داشته می شود.
  8. شما به سرعت به ایمیل ها ، توییت ها یا پیام های متنی بدون توجه به فعالیتی که مشغول هستید پاسخ می دهید.
  9. هنگام رانندگی یا کار با ماشین آلات سنگین از تلفن همراه خود استفاده می کنید.
  10. احساس می کنید که تلفن های همراه برای افزایش بهره وری شما کاملاً ضروری هستند.
  11. شما بدون تلفن هوشمند خود ناراحت هستید حتی اگر برای مدت کوتاهی باشد.
  12. در بیشتر مواقع گوشی هوشمند خود را در جیب خود دارید.
  13. هنگام مرور تلفن خود غذا می خورید.
  14. شما نمی توانید در برابر تمایل به بررسی به روزرسانی تلفن خود در هر چند ثانیه مقاومت کنید.
  15. بدون تلفن همراه خود نمی توانید هیچ فعالیتی انجام دهید.

با این حال ، هیچ قانون مشخصی وجود ندارد که ادعا کند موافقت با هشت یا نه مورد از این موارد شما را معتاد به تلفن های هوشمند می کند. اما اگر اتفاقاً با حداقل هفت مورد از آنها موافقت کنید ، ممکن است بخواهید آن را به عنوان یک هشدار تلقی کنید.

همانطور که می بینید ممکن است به تلفن هوشمند خود اعتیاد داشته باشید ، حتی ممکن است آن را ندانید. احتمالاً در حال حاضر این را در تلفن هوشمند خود می خوانید و توجه چند پیام اعلان در هر ثانیه به شما جلب می شود. متأسفانه اعتیاد به این تلفن های هوشمند می تواند ما را از زندگی واقعی منحرف کند. مسلماً امروزه تلفن های هوشمند دارای انواع برنامه هایی هستند که زندگی ما را آسان تر می کند. با وجود این همه قدرت در کف دست ما ، احتمالاً نمی توانیم بدون تلفن های هوشمندمان زندگی کنیم. یا می توانیم؟

چگونه می توان این اعتیاد به گوشی های هوشمند را رها کرد؟

البته ، افراد زیادی از تلفن های هوشمند برای اهداف خود استفاده می کنند – برای تماس ، استفاده از اینترنت ، معاشرت و موارد دیگر. اما در عین حال ، استفاده مداوم از این ابزار می تواند برای سلامتی و همچنین زندگی اجتماعی شما خطرناک باشد.

با توجه به به توضیحات ارایه شده و الزام استفاده از گوشی های همراه این دستگاهها در طی زمان دچار مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری خواهند شد که نیاز به وجود افراد متخصص و تعمیر کار تلفن همراه روز به روز بیشتر احساس میشود. چنانچه علاقه مند به این موضوع هستید میتوانید در دوره آموزش تعمیرات موبایل در تبریز شرکت نموده و خود را برای آینده شغلی ایده آل آماده کنید.