پداگوژی یک واژه لاتین است. در گذشته روش تعلیم و تربیت کودکان یاد می‌شد.امروزه این لغت به معنای تکنیک‌های آموزش و تربیت مربی است. لغت پداگوژی به شیوه‌‌ها و راهبردهای آموزشی مرتبط است. این واژه در لغتنامه به معنی “روش آموزگاری” یا “شگرد تعلیم” ترجمه می‌شود. دوره مربی‌گری (پداگوژی) یکی از دوره‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای است. در این مقاله به توضیح آموزش پداگوژی خواهیم پرداخت.

یک مربی در حرکت رو به رشد تعلیم که ضرورت زندگی انسان است نقش بسزایی دارد. یکی از بهترین اشکال انتقال دانش و مهارت آموزش‌های کاربردی است. در واقع این وظیفه مربی است که بهترین روش‌های آموزشی را به کار گیرد تا بذر دانش را بکارد و راهنمای مهارت آموز جهت بهره گیری از آن شود.

مربی در ابتدای تدریس امکان دارد با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کند و در برقراری ارتباط مناسب و حتی شیوه تدریس با مشکل مواجه شود. یک مربی باید به نکات مهم، حساس و در عین حال غیر قابل انکار توجه کند تا آموزش‌های ضروری برای مهارت آموزان را به بهترین نحو و به صورت کامل انتقال دهد.

یک مربی باید تیپ شخصیتی کارآموزان کلاس خود را شناسایی کند و راه‌های درست برخورد با آن‌ها را بداند تا بتواند فضایی مناسب و مفید ایجاد کند. فراگیران جذب کلاس آموزشی شوند و احساس خستگی نکنند تا مطالب به بهترین شیوه ارائه شود. برای رسیدن به این روش آموزشی است که از پداگوژی یا تکنیک‌های نوین تدریس استفاده می‌شود. انتخاب سبک آموزشی مناسب و ارائه مطالب به شیوه درست می‌تواند تاثیر چشمگیری در افزایش یادگیری دانش‌آموز داشته باشد.

اهداف آموزش پداگوژی

آموزش پداگوژی

هدف این دوره آموزش مهارت و روش تدریس، ارزشیابی و ارزیابی کارآموز و آیین کلاس داری است. بر اساس دستورالعمل سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای سپری کردن دوره آموزش پداگوژی برای اخذ کارت مربی‌گری و تدریس در آموزشگاههای وابسته به آن ضروری است.

یکی از دستاوردهای ارزنده دوره آموزش پداگوژی کاراموزان به وسیله این روش عدم دریافت مستقیم مهارت از مربی است. در این روش کارآموز می‌تواند با راهنمایی او به ابداع و نوآوری دست پیدا کند. بیاموزد که به چه دانشی نیازمند است و به چه شیوه‌ای می‌تواند به آن برسد. به صورت کلی خلاقیت بحث اول این شیوه یادگیری است.

پداگوژی که به علم وجودی یک آموزگار از آن یاد می‌شود گاهی اوقات به عنوان استفاده درست روش‌های آموزشی در طول فرایند آموزش نیز معنا می‌شود. پائلو فریره نظریه‌پرداز تعلیم و تربیت انتقادی، فیلسوف تربیتی و آموزگار برزیلی است. او به شیوه آموزش بزرگسالان خود، پداگوژی انتقادی می‌گوید.

هدف اصلی از به کاربردن الگوی آموزش پداگوژی یادگیری به وسیله همکاری و دسترسی به فعالیت‌های والای ذهن است. یادگیری به وسیله همکاری در اویل قرن حاضر از طرف جان دیویی یکی از معروفترین فیلسوفان آمریکایی طرح شد. این شیوه در سالهای اخیر یکی از بحث‌های دائمی آموزش شده است.

دوره‌های مربی گری ( آموزش پداگوژی )  به 4 مرحله تقسیم می‌شود:

  • دوره مربی گری برای مربیان تازه‌کار و دوره بازآموزی و ارتقا مهارت مربی
  • دوره مخصوص مربیان و کارکنان نهادها بر اساس درخواست
  • دوره مربی گری مربیان که دوره کاردانی و کارشناسی شرکت می‌کنند
  • اجرای همایش تخصصی دوره‌های آموزشی

برای دریافت کارت مربی‌گری داشتن سلامت جسمی و ذهنی برای متقاضیان الزامی است.

جهت اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با آموزشگاه کافاز در تماس باشید.